Akt urodzenia – odtworzenie aktu urodzenia sporządzonego za granicą
Miejsce załatwienia sprawy:
Wniosek o odtworzenie aktu urodzenia sporządzonego za granicą składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego.
Wniosek o odtworzenie zagranicznego aktu urodzenia może być złożony do konsula, który następnie prześle wniosek do USC wybranego przez wnioskodawcę.
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy w Świerczowie
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Brzeska 48, pokój nr 4
46-112 Świerczów
tel. +48 77 419 61 70, +48 77 419 61 79
faks +48 77 419 61 84
e mail: usc@swierczow.pl
Sposób załatwienia sprawy:
Wpis aktu do Bazy Usług Stanu Cywilnego.
Wymagane dokumenty:
-
wniosek o odtworzenie zagranicznego aktu urodzenia ze wskazaniem powodów, dla których uzyskanie odpisu aktu urodzenia jest niemożliwe lub związane z poważnymi trudnościami;
-
dokument potwierdzający fakt urodzenia za granicą lub jego uwierzytelniona kopia; uwierzytelnienia może dokonać polski konsul lub znajdujące się w Polsce przedstawicielstwo dyplomatyczne państwa, w którym dokument został wystawiony (dokumenty nie podlegają zwrotowi)
-
oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika;
-
oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego.
Opłata:
Opłata skarbowa:
-
za odpis zupełny aktu urodzenia wydany po dokonaniu odtworzenia treści zagranicznego aktu urodzenia – 39 zł
-
za pełnomocnictwo – 17 zł
Płatności można dokonać:
-
gotówką
-
przelewem na konto:
Gmina Świerczów, ul. Brzeska 48, 46-112 Świerczów
Bank Spółdzielczy w Świerczowie 19 8890 1024 0016 1176 2003 0017 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy
Czas załatwienia sprawy:
Wnioski o odtworzenie aktu urodzenia załatwiane są niezwłocznie; jeżeli jednak załatwienie sprawy wymaga postępowania wyjaśniającego - nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia podania.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego
Tryb odwoławczy:
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie odtworzenia treści zagranicznego aktu urodzenia. Odwołanie wnosi się do Wojewody Opolskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję.
Dodatkowe informacje:
Treść zagranicznego aktu urodzenia odtwarza się, jeżeli według prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, a uzyskanie jego odpisu nie jest możliwe lub związane z poważnymi trudnościami.
Wniosek o odtworzenie treści zagranicznego aktu urodzenia może złożyć:
-
osoba, której dokument potwierdzający urodzenie dotyczy
-
inna osoba ze względu na interes prawny
Po odtworzeniu aktu urodzenia kierownik USC wydaje wnioskodawcy odpis zupełny.
W sprawach odtworzenia zagranicznego aktu urodzenia strona może działać przez pełnomocnika.
Pełnomocnik dołącza do kompletu dokumentów oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo musi wskazywać kto, kogo, do jakiej czynności upoważnia, a ponadto musi być zaopatrzone w datę i podpis mocodawcy. Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopia podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Wolne od opłaty skarbowej jest jednak złożenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Dokumenty w języku obcym składa się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez:
-
tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości
-
tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)
-
konsula
Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również:
-
dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula
-
dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium RP dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium RP.
Kategoria archiwalna: A