ORGANY STANOWIĄCE PRAWO MIEJSCOWE
Normy powszechnie obowiązujące w gminie stanowić może tylko w zasadzie jej rada, i to niezależnie od tego, czy delegacja ustawowa wyraźnie wskazuje ten organ, czy też poprzestaje na skierowaniu kompetencji prawotwórczej do gminy. Decydują o tym przepisy ustrojowe, przyznające radzie gminy pozycję zasadniczego prawodawcy jednostki samorządu terytorialnego. Stanowienie gminnych przepisów wykonawczych przez radę jest bądź uprawnieniem, bądź obowiązkiem tego organu. Przesądza o tym treść upoważnienia ustawowego. Czasami, więc rada gminy zobligowana jest do podjęcia uchwały, innym razem samodzielnie rozstrzyga o tym, czy skorzystać z delegacji ustawowej.
Organem kompetentnym do stanowienia aktów prawa miejscowego na poziomie gminy jest obecnie rada gminy. Obowiązkową formą jest uchwała (art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Przepis ten jest powszechnie obowiązującą regułą potwierdzoną w innych ustawach szczególnych dotyczących zadań samorządu gminnego. Wyjątkowo potraktowano sytuacje nie cierpiące zwłoki, przy wydawaniu przepisów porządkowych. Wówczas kompetencje do wydania przepisu może przejąć wójt gminy w formie zarządzenia (art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym). Zarządzenie to podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady. W przypadku odmowy zatwierdzenia, bądź też nieprzedstawienia ich do zatwierdzenia tracą one swoją moc. Przyczyną odmowy zatwierdzenia mogą być względy prawne lub celowościowe.
Organem kompetentnym do stanowienia aktów prawa miejscowego na poziomie gminy jest obecnie rada gminy. Obowiązkową formą jest uchwała (art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Przepis ten jest powszechnie obowiązującą regułą potwierdzoną w innych ustawach szczególnych dotyczących zadań samorządu gminnego. Wyjątkowo potraktowano sytuacje nie cierpiące zwłoki, przy wydawaniu przepisów porządkowych. Wówczas kompetencje do wydania przepisu może przejąć wójt gminy w formie zarządzenia (art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym). Zarządzenie to podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady. W przypadku odmowy zatwierdzenia, bądź też nieprzedstawienia ich do zatwierdzenia tracą one swoją moc. Przyczyną odmowy zatwierdzenia mogą być względy prawne lub celowościowe.